Dag 23.

3 april 2018 - Sézanne, Frankrijk

Gelopen afstand 33km.
Totaal gelopen afstand 597 km.

Vanmorgen wakker geworden in een Gite, soort B&B maar dan op zijn Frans, ze bieden je een bed aan, maar in die ruimte staan meerdere bedden dus je kan een kamergenoot of noten hebben. Ze zorgen ook voor eten en gisteravond mocht ik gezellig met het gezin aan tafel mee eten. Had ik vroeger toch maar wat beter opgelet bij de franse les. Het was kort weg gezegd erg ongemakkelijk.
De route was voor vandaag een aardig stukje dus vroeg op weg gegaan. De omgeving was hetzelfde als de vorige dag wijngaarden of landerijen waar wat op verbouwd word. Als ik door Flevoland rij kan ik zo vanuit de auto vertellen dit zijn aardappelen, suikerbieten, graan, wortelen enz. Maar nu kom ik een gewas tegen op het veld waarvan ik niet weet wat het is. Maar eens even op Facebook gezet met een paar foto's, ben het nog niet met de antwoorden eens.
Je ziet dat de lente er aan gaat komen want de vroeg bloeiers staan overal vrolijk te bloeien, plantjes waar wij voor betalen staan hier in het wild.
Loop ik halverwege de route tegen een kerkje aan, dat is niet zo moeilijk want ze staan overal, alleen hier stond een informatiebord bij. Frans lezen met plaatjes gaat me beter af dan praten. Ik kom er achter dat ik door een gebied loop waar in 1914 tot 1918 een heftige strijd is gevoerd tijdens de eerste wereldoorlog. De kerk als een soort hospital dienst heeft gedaan en dat er meer als 400 militaire daar waren overleden, waarvoor een stukje verder weer een gedenkplaats is ingericht, van die gedenkplaatsen ben ik er 3 tegen gekomen vandaag. Dan ziet de route er ook weer wat anders er uit met deze informatie,
Dus wat doe ik zo'n dag van 32 km, ik zorg er voor dat mijn linkervoet mijn rechter bijhoudt, vraag me af waar de boeren druk mee zijn, kijk naar de bloemetjes en probeer me voor te stellen hoe hier gevochten is en niet onbelangrijk ik volg de routepijltjes en die moet je nog wel eens zoeken. Morgen weer verder.

1. Anneke Bijsterbosch:
    3 april 2018
    Je maakt een prachtige tocht, en als je terug bent kan je altijd nog Frans gaan leren. Nieuwe uitdaging👍🤔😉. Succes weer verder. 🚶
  2. Gies van Bon:
    3 april 2018
    Sinds een paar dagen volg ik jou.
    Ik herken jouw verslag uit de verhalen van jouw voorgangers. Prachtig!!
    Het groene gewas,wat jij niet kent, is koolzaad. Een geel bloeiend gewas over een paar week. Flevoland stond er net na de drooglegging vol mee.
  3. Helma:
    3 april 2018
    Heerlijk dat het voorjaar daar ook zichtbaar is.... ik heb alleen het bloempje Primula herkent!
    Leuk je te volgen Patrick!
  4. Cor kraaijenhagen:
    4 april 2018
    Wat een uitdaging maar wel stoer.
    Wens je veel succes en veel plezier toe de komende dagen en geniet vooral.
    Even een reactie van oud collega .
    Groet Cor kraaijenhagen