Dag 40.

19 april 2018 - Déols, Frankrijk

Gelopen afstand 20 km.
Totaal gelopen afstand 1009 km.
Weer zon 28 graden.

In mijn planning had ik staan dat het aantal km van Utrecht naar Santiago de Compostela ongeveer 2500 km zou zijn, ik daar 100 dagen over zou willen lopen, gemiddeld 25 km per dag. Ben nu 40 dagen onderweg heb 1009 km gelopen dus het gemiddelde is tot nu toe goed. Vandaag was echt een dag om over dingen na te denken. Neem het weer, het zou vandaag heet worden, 40 dagen geleden had ik mijn dikke jas en trui nog aan, 30 dagen geleden liep ik in België in de sneeuw met mijn muts en handschoenen aan. Op de velden wist ik niet wat voor plantje het was, de lucht van dat gele koolzaad gaat me nu een beetje tegen staan. Ondertussen al 40 slaapplaatsen gehad van mooi tot oude piepende bedden. Dus ik heb zeker nog 60 dagen te gaan. Wat die gaan brengen, ik zal het zien.
Mijn gastvrouw had zich vanmorgen uitgesloofd met haar petit déjeuner, kan er nog moeilijk aan wennen, geroosterd stokbrood met jam en koffie. Doe mij maar kaas, vleeswaren en eieren. Het geroosterde brood naar binnen gewerkt en snel op pad want het zou warm worden. Het ging voorspoedig, door de landerijen en bossen heen. Eén deel van de route liep over een voormalige legerbasis. Vind ik altijd wel interessant, ik had al ergens gelezen dat hier een bevoorraadings bataljon had gezetten. Het was een groot terrein met nog zichtbaar een hoop legeringsgebouwen, daar gaat een Chinese investeerder wat mee doen. Ik zag er al een leuk oefencentrum voor de brandweer met de vele hoog bouw die er stond. Even verder op kom ik het bos uit, kijk ik tegen een groot vliegtuig aan. Blijk ik vlakbij het vliegveld van Deols te lopen. Ik dacht een druk vliegveld maar de drukte werd veroorzaakt door een Airbus 350 die waarschijnlijk aan het testen was. Ik vond dat dit toestel erg stil was als hij over vloog, dus er is nog hoop voor Lelystad.
Omdat ik vandaag maar 20 km hoefde te lopen was ik al om kwart over 12 bij het toeristenbureau waar ik de sleutel van de pelgrimsherberg moest halen. Om 12 uur is normaal alles dicht tot 2 uur, maar de deur stond nog open en ik naar binnen toe. Er zat een dame die me vertelde dat ze dicht waren. Ik dom kijken of ik haar niet begreep en een beetje frans stotteren, deed de dame besluiten me toch maar te helpen en mij de sleutels van de herberg te overhandigen. Lekker vroeg op mijn plek en lekker douchen. Een mooi gebouw voor 6 pelgrims, maar vandaag zit ik er alléén in. Er zit nog een binnenplaats bij waar ik lekker in de zon heb gezeten na dat ik al mijn was lekker heb gedaan.
Vanmorgen liep ik en op eens vond ik mijn rugzak te zwaar. Dat is niet vreemd want mijn dikke jas, trui, muts en handschoenen zaten er in. Dus ook de rugzak helemaal leeg gemaakt en overwogen wat moet er nog mee of wat kan met de post naar huis, uiteindelijk 2,5 naar huis gestuurd. Dat ruimt lekker op.
Gelijk maar even de toerist uitgehangen en de ruïne van het dorp bekeken.
Vanavond ook weer eens lekker voor mezelf gekookt, verse groenten gehaald en wat kip lekker een roerbak schotel gemaakt.
Ik vermaak me nog steeds opper best morgen weer een route van rond de 25 km. Vroeg weg dan heb ik het meeste gehad als het warm begint te worden, ook daar moet ik nog een beetje aan wennen.

1. Wanda Boonen:
    20 april 2018
    Wat een mooie foto's. En lekker zelf gekookt. Wat leuk is dat. En wat een mooi lang verhaal op dag 40.
    Je bent al ver. Ik vind het knap.
    😀