Dag 67.

16 mei 2018 - Roncesvalles, Spanje

Gelopen afstand 26 km.
Totaal gelopen afstand 1704 km.
Weer bewolkt, boven op de berg mistig.

Vannacht onrustig geslapen in mijn hotelbed. Was ik dan misschien iets gespannen voor wat zou gaan komen. Een Pyreneeën tocht naar de Collado Lepoeder op 1430 hoogte en om daar te komen zou ik ongeveer 18,5 km berg op moeten lopen. Heb de afgelopen tijd al wat klim ervaring opgedaan maar dit was voor mij andere koek.
Om half 8 het hotel uitgelopen naar de route die via het dorp naar het berg liep. Bij het verlaten van het dorp staat er een groot bord, die verteld of de pas open is, afgelopen week is hij een paar keer dicht geweest ivm het slechte weer en zelfs sneeuw. Maar nu was hij open, het was ook lekker wandelweer.
Er waren meer wandelaars die de tocht gingen maken, want het was al behoorlijk druk. Een heel andere start dan gisteren toen heb ik drie pelgrims op de route gezien. Daarvoor dagen geen pelgrim en nu dus een hele lange rij, allemaal de berg op. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik en vele andere rugzak op de rug en naar boven, andere laten hun spullen brengen naar het volgende onderkomen, lopen dus alleen met een rugzakje voor een dag. Ik vind het wel gezellig en een beetje leedvermaak daar hou ik ook wel van. Als je iemand met een rugzakje voor een dag al binnen 5 km moeilijk ziet lopen, dan denk ik je hoeft er nog maar 21 km.
De berg op ging goed, soms goed stijl, een andere keer een lang vals plat, of dat valse plat steil is zie je aan de fietsers, als ze afstappen is hij steil.
Het was hard werken en de temperatuur was goed maar de trui ging al weer rap uit. Echter op een gegeven moment gingen we in de wolken lopen en werd het weer koud. Best nog een tijd in de mist gelopen en dat is wel jammer want de uitzichten waren schitterend. Één nadeel toen het helder was je zag de andere wandelaars hoog op de berg lopen en daar moest ik ook heen.
Eenmaal op de Collado Lepoeder op 1430 meter hoog, gaan we in 4 km weer dalen naar 1050 meter en dan heb je hele stijlen afdalingen waar je de gedachte goed moet bij houden. Waar ik berg op met grote regelmaat wandelaars inhaal, word ik helling af regelmatig ingehaald door mensen die bijna de helling afrennen. Ik wil alles heel houden dus laat ze maar gaan, onder aan de helling zag ik al mensen die over de scheenbenen zitten te wrijven.
Ik slaap vanavond in Refugio de Peregrinos de Roncesvalles een oud gerenoveerd klooster waar bijna 290 bedden zijn. Dat is wat anders dan een hokje met vier bedjes. Ik heb vandaag al veel nationaliteiten gehoord en gezien en daar gaan er vannacht hier veel van slapen. Wilde dit een keertjje meemaken maar morgen wordt het een kleinere locatie.

1. Harm Stoel:
    16 mei 2018
    Ik zou op je verdere tocht maar de zuidelijke route volgen, was je ook van plan geloof ik, want langs de noordelijke (kust)weg kan het weer ook erg onstuimig zijn.
  2. Imre:
    16 mei 2018
    Mooie slaapplaatsen in dat opgeknapte klooster. Succes morgen en doe rustig aan. Morgen 2 korte lastige klimmetjes. Kuitenbrekers
  3. Wilma:
    16 mei 2018
    Je ziet er goed uit Patrick!
    Het gaat je weer lukken morgen. Mooie dag!
  4. Grietje Visser:
    17 mei 2018
    Wat een dag is dit geweest, klimmen is zwaar, dan kan alles verder iets soepeler gaan.
    Succes verder.
    Groetjes
  5. Elma:
    17 mei 2018
    De Col de la Poedre blijft ook als je al vanaf NL gelopen hebt, een obstakel om tegenop te zien. Voetje voor voetje Zoals je al op de rest vd tocht hebt gedaan kom je boven en met een half voetje voor half voetje weer beneden in Roncesvalles. Hoop dat 't is meegevallen en de knieen vandaag niet verkeerd aanvoelen. Buen Camino op de Frances!
  6. Tilly:
    Dag Patrick,
    Ik kwam je ineens tegen in de groep en heb vandaag al je mooie belevenissen gelezen.
    Prachtige verhalen en wat een super ervaring. Hoop het ooit ook eens mogen mee te maken. Ik wens je nog een super tijd toe. Buen Camino en Carpe Diem!