Dag 73.

22 mei 2018 - Ventosa, Spanje

Gelopen afstand 32 km
Totaal gelopen afstand 1866 km.
Weer zon.

Weglopen als de straatverlichting nog brand, betekend ook dat de zon nog niet brand. De route ging vandaag langs en door Logrono en Navarete. Waarvan Logrono een echte stad is, als je de stad inkomt over de bogenbrug zie je de 3 kerktorens boven de stad uitsteken. Je loop langs een van de kerken. Ik ben op deze reis niet in elke kerk wezen kijken, maar vandaag wilde ik in deze kijken. Het kijken was meer als de moeite waard het altaar zag er indrukwekkend uit met heel veel goud. Op een zeker moment kom je ook nog een beeld tegen wat de moderne pelgrims moet voorstellen. Ik liep door de stad op het moment dat de kinderen van de basisscholen naar school gingen. Het viel me op dat er nog veel in een uniform liepen. Logrono is best een moderne stad met een buitenwijk waar een wandelpad door een park heen loopt bijna 5 km de stad uit en dat pad was rond 9 uur druk met allemaal wandelaars van allerlei leeftijden. Iedereen die je passeert begroet je ook met bueno Camino, ze herkennen de pelgrims hier en hebben er een soort van respect voor.
Navarete is een heel andere plaats en ook niet zo groot. Ik was ondertussen wel weer toe aan wat te eten en te drinken en dat vind je over het algemeen wel bij een kerk. Nu dus ook, na wat gedronken en gegeten te hebben ook even in de kerk wezen kijken dit altaar was nog rijker uitgevoerd dan het altaar in Logrono.
Het laatste stuk naar Ventosa is vals plat van ongeveer 7 km, dat ga je op een gegeven moment in je kuiten voelen. Ventosa is een klein dorpje met een Auberge waar 40 pelgrims kunnen slapen. Om half 2 was ik de eerste, maar met 30 km vond ik het vandaag genoeg. Heb ik mijn kleding, slaapzak en lakenzak maar eens een wasmachine gegund en het lekker in de zon laten drogen.
Bij het plaatselijke restaurant had ik vanmiddag kippen in de grill zien hangen, één ervan heeft vanavond met salade prima gesmaakt.
Ik slaap vanavond met 5 andere op een best grote kamer, hoop op een lekkere doorslaap nacht.
Morgen weer verder.

1. Harm Stoel:
    22 mei 2018
    Geen sneeuw aan je schoenen ?
  2. Grietje Visser:
    22 mei 2018
    Hoop dat je op deze tijd al in diepe rust bent, en weer fris als een hoentje morgen weer op pad gaat. Terust voor het geval je nog op bent en anders succes voor morgen. Groetjes