Dag 74.

23 mei 2018 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Gelopen afstand 31 km
Totaal gelopen afstand 1897 km.
Weer bewolkt met wat speters regen.

Het was een mooie wandeldag vandaag, bewolkt maar toch een lekkere temperatuur. Jammer genoeg ging het in de middag regen maar daar heb ik maar een half uurtje last van gehad, daarna was ik op mijn plek waar ik zou overnachten.
De route ging door de akkers waar voornamelijk wijnranken op staan, wat worden er toch een hoop druiven verbouwd. De eerste ranken zag ik rond Reims in de champagnestreek, toen de Dordogne en nu hier al zeker 2 dagen door de druivenranken gelopen.
De paden zijn allemaal verhard en heel goed aangegeven door middel van borden of gele pijlen, het loopt eigenlijk best gemakkelijk en de 30 km die ik nu zo al een paar dagen loop bevallen goed.
Elke dag kom je pelgrims tegen sommige zie je dagelijks op de route en op de slaapplekken. Ik loop aardig door dus dan haal je nog wel eens iemand in en dan probeer ik altijd een praatje te maken. Vandaag gesproken met 2 Afrikaanse dames, ze spraken Nederlands dus dat was makkelijk, maar vandaag ook regelmatig niet verder gekomen dan buen Camino. Maar dat is ook goed. Er lopen ook veel mensen met een Aziatische afkomst hier in Spanje. Als je daar wat tegen zegt dan schudden ze met het hoofd en er komt niet veel uit. Maar ze glimlachen altijd, ook al strompelen ze bijna.
Eergisteren had ik een foto met een berg met sneeuw, die heb ik gisteren niet meer gezien, maar vandaag heb ik hem weer gezien, maar heb niet door de sneeuw hoeven te lopen. Wel weer behoorlijk geklommen op van die wegen die je voor je uit ziet slingeren, kijk je naar boven zie je daar mensen lopen en dan weet je daar moet ik ook heen. Rechter voet eerst linker voet er voorbij en zo maar verder. Het bevalt mij nog steeds heel goed.
Vannacht slaap ik in een kerkelijke herberg waar 217 slaapplekken zijn, een netjes gebouw, voldoende en schoon sanitair, een grote keuken waar een hoop pelgrims hun pootje koken. Mijn potje was vanavond simpel, een salade met tonijn, kaas en een kwarkje toe, natuurlijk brood er bij en water.
De slaapkamer waar ik slaap is groot met 8 stapelbedden. Morgen weet ik af het een fijn kamertje was.

1. Imre:
    23 mei 2018
    Dit stuk van de camino loopt een stuk makkelijk dan in frankrijk. En met meer pelgrims. Stuk aangenamer
  2. Wilma:
    23 mei 2018
    Wat een prachtige omgeving. Leuke belevenissen maak je mee Patrick! Genieten weer morgen. Ik groetje
  3. Grietje Visser:
    24 mei 2018
    Reims is een mooie stad. gelukkig niet door de sneeuw hoeven lopen. Een kerkelijke herberg nog wel, kan geen kwaad. Succes maar weer. Groetjes