Dag 19 La Ferreria - Gijon

31 mei 2022 - Gijón, Spanje

Een Spaans ontbijt is cakeejes met koffie of thee. Stelt niet veel voor maar onze gastheer had het netjes voor ons neer gezet.

De Auberge was donotivo, wat je er voor over hebt. Ik had lekker geslapen, buikje rond gegeten en wat gedronken, dus dan doe ik 20 euro in het doosje.

Vandaag keuzes maken  naar de Primitivo of de Norte afmaken. Maak de Norte af. Een steile berg van bijna 400 meter over of twee. Kan tussen de bergen beslissen om te overnachten.

Alles wat ik niet nodig heb maar wel meegenomen had is nu wel  mijn rugzak uit. Bij de auberge hing een weegapparaat en mijn rugzak met ongeveer een liter water en wat proviand 9,7 kg.

Dus op pad na 4 km de kruizing naar de Primitivo, maar ik ga door met waar ik mee ben begonnen de Norte. Dan na een km begint de klim naar de eerste top. Niet rustig aan beginnen, nee, gelijk steil om hoog. Geen mooi aangelegt pad maar een pad wat vol ligt met stenen schots en scheef, door het water afgevoerd vuil, zoals zand, blubber, bladeren enzovoort.

Ondertussen toch al wat getraind. Maar dan sta ik daar te zwoegen om boven te komen, hoor ik een hoop lawaai achter me en ja wel 3 spaanse dames komen om hoog gehuppeld als een stel jonge lammetjes in de wei. Goedemorgen en voor dat ik het weet zijn ze de hoek om en uit het zicht.

Maar een slak komt ook boven en achteraf gezien zo snel dat ik besloot om de tweede berg ook vandaag maar te pakken naar Gijon. Het was niet gemakkelijk maar als je dan het hoogste punt bereikt hebt is het een overwinning. Dan gaat het dalen weer beginnen niet altijd gemakkelijk maar voor mij prettiger dan stijgen.

Als je naar Gijon loopt kom je een schitterend gebouw het Laboral tegen. Dacht eerst dat het een klooster was of zo  maar het is een cultuur gebouw.

Ik was toch nog op tijd om Gijon en dan vooral de oude stad even te bekijken.

Na al het harde zwoegen vandaag heb ik me getrakteerd op een hotel bed. Morgen weer verder.

1. Ali van Bon:
    31 mei 2022
    Het gaat je goed af Patrick, petje af hoor! Veel plezier op je verdere route 👏👏👏
  2. Nella Schaper:
    31 mei 2022
    Je maakt wel heel pittige tochten Patrick en zo te lezen is dit alles bij elkaar ook weer een onvergetelijke ervaring.
    Het was vast even slikken toen je door die vrolijk babbelende dames werd ingehaald.
    Ik neem mijn petje voor je af! Houd vol en blijf vooral genieten.
  3. Marcel:
    31 mei 2022
    Je bent al aardig op weg Patrick ik doe het je niet na met mijn zwakke enkels.
    Diep respect ga zo door
  4. Adrie:
    31 mei 2022
    Als het omhoog gaat denk ik altijd aan de oude Schluga van camping Pressegersee in Hermagor. (Oostenrijk) verschillende berwandelingen met hem gemaakt en hij zei altijd: “Sie müssen so langsam wie möglich gehen, dann sind Sie am schnellsten oben!” En dat werkte! Maar ja, het zal nu bij mij ook wel niet meer zo snel gaan😉 Ik weet het over 2 maanden Patrick! Buen Camino✨💫