Dag 31.

11 april 2018 - Vézelay, Frankrijk

Gelopen afstand 24 km.
Totaal gelopen afstand 795.
Weer licht bewolkt.

Vandaag aangekomen in Vezelay, de plaats waarvan vele pelgrims starten naar Santiago de Compostela. De route naar Vezelay vanuit Bessy sur Cure was best pittig te noemen. Bij het onderkomen afscheid genomen van de Nederlandse pelgrims Karin en Frans, ze gingen op zich zelf verder. Ik loop het dorp uit het bos in kom ik een helling tegen daar kon je een ladder tegenop zetten zo steil was het en hij was ook nog best lang. Naar boven geklommen, toen dacht ik al hoe hebben die oude dames dat gedaan die we gisteren hebben ontmoet bij ons verblijf, ze moesten even naar de wc, en een plaats verderop sliepen. Na een stukje gelopen te hebben met mooie uitzichten kwam de volgende uitdaging een afdaling zo stijl met losse stenen. Ik ben een paar keer onderuit gegaan en dacht weer aan die dames, maar ook aan Frans en Karin, ik had echt het idee dat gaat hem niet worden met Frans. Ondertussen had ik bedacht dat ik diploma berggeit C wel gehaald heb. Diploma A je kan een heuvel opkomen en weer af, Diploma B je kan een stevige helling opkomen. Diploma C je kan een steile helling afdalen. Of ik nog meer diploma's berggeit ga verzamelen zie ik wel verder in mijn reis. Ondertussen het volgende dorpje bereikt en er is een bakker en wie zitten daar op het bankje een broodje te eten, Karin en Frans. Toen ze wegliepen bij het onderkomen had een Fransman gezegd dat ze niet de route moesten lopen zo als ik had gelopen, was te moeilijk, maar gewoon over de weg. Frans zei later toen hij mijn verhaal hoorde dat het waarschijnlijk een teken van boven was geweest. De rest van de dag was een mooie maar wel een zware route. Er zijn lopers die gaan lopen en de vragen dan bv op Facebook hoeveel km kan ik per dag lopen, daar kan ik nu wel op antwoorden er is geen peil op te trekken.
Op een zeker moment zag ik Vezelay met de Basiliek hoog op de berg in de zon liggen, een heel mooi gezicht. Op de berg be tekend klimmen de berg op maar één maal boven is het zeker mooi. Eén mooie basiliek Sainte-Marie-Madeleine van Vezeley. Hier ook gelijk mijn stempel gehaald en gelijk maar even de toerist uitgehangen om de Basiliek beter te bekijken. Lopende naar mijn slaapplaats moest ik ook door het dorpje heen, dit is niet zo groot maar het verhaal er achter zorgt dat het een toeristenplaats is, waarvan dan ook veel pelgrims starten.
Ik had in de avond even wat gegeten met Karin en Frans, toen we terug liepen hoorde ik gezang, kreeg even een flashback naar thuis maar dit klonk toch anders. De nonnen van Vezelay waren een dienst aan het houden.
Morgen een nieuw routeboek je kan 2 kanten op vanuit Vezelay richting Nevers en richting Bourgos, waarom kies je voor het één of de andere, ik weet het nog niet dus heb voor Bourgos gekozen. Ga morgen en de komende dagen zien of ik het leuk vind.

1. Elza:
    11 april 2018
    In het routegidsje heb ik even gekeken naar jouw route vanaf Bessy-sur-Cure en inderdaad, dat is een steil hellinkje, en je kunt inderdaad beter de D227 nemen. Dan weet ik dat straks als ik daar in mei ben.....
    Buen Camino !
  2. Grietje Visser:
    12 april 2018
    Mooi verhaal Patrick, je hebt vast stevige kuitspieren gekregen van hellinkje op en af. Maar je was goed getraind. Veel plezier met alles. En sterkte. Groetjes Grietje
  3. Harm Stoel:
    12 april 2018
    Leuk je verhalen te lezen Patrick en als je deze geweldige reis voltooid hebt zou ik overwegen je reisverslagen te bundelen en er een boekwerkje van uit te brengen