Dag 36.

16 april 2018 - Bourges, Frankrijk

Gelopen afstand 32 km.
Totaal gelopen afstand 935 km.
Weer zonnig.

Drukke baasjes die Franse heertjes, heten Mauric en Pascal, zijn 65 en 66 jaar oud en komen uit Aix en Provence, om 6 uur al wakker en dan van alles doen, want om 7 uur moeten ze weg. Eerst hun lekker hun ding laten doen en toen ze weg waren kon ik rustig mijn rugzak ed inpakken. Om kwart voor 8 rugzak op mijn rug, deur van de herberg dichtgetrokken en de sleutel bij de oude buurman, die ons gisteren had ontvangen, door de brievenbus heen gegooid. Nog even naar de bakker die op zondag open is een pain gehaald. Bij de bakker staat een wederom een oud Frans mannetje, die echt op me blijf wachten buiten om nog even te vragen of ik naar Santiago de Compostela ga. Wat ik natuurlijk bevestigd beantwoord, wilde hij ook nog weten of ik in de herberg had geslapen wederom een bevestiging. We nemen afscheid van elkaar en ik loop een paar stappen weg, shit ben mijn wandelstokken vergeten in de herberg. Toen ik ze kocht zag ik het meer als ballast nu kan ik er niet meer van buiten, zeker bij het klimmen. Draai me om en het Franse mannetje maakt een gebaar wat is er aan de hand. Ik vertel hem in mijn beste Frans dat ik mon batton vergeten ben. Gelijk realiseerde ik me ook dat ik de laatste was geweest in de herberg, de deur op slot had gedaan en de sleutel in de brievenbus had gegooid. Deur van de herberg had ik goed dicht gedaan, de brieven bus zat achter de schutting en was niet te bereiken. De oude buurman had 2 gehoorapparaten gisteren achter zijn oren zitten dus die hoorde ook niks.., zoals een bel. Wilde net naar de ander contactpersonen lopen die op de deur van de herberg stonden, kwam het baasje wat ik bij de bakker had gesproken aan lopen met een sleutel van de herberg. Ik mijn stokken terug het baasje hartelijk bedankt en op pad gegaan. Zo kom toch alles weer op de Camino op zijn pootjes terecht.
De mensen die zeiden de route over Nevers is mooier moet ik misschien wel gelijk geven als het gaat om afwisseling want dat is deze route niet. De bevolking doet er wel van alles aan om de Pelgrims te behouden op de route, ze zijn vriendelijk, route staat goed aangegeven, hebben goede locaties om te slapen. Maar de route zelf is saai.
Op een grote afstand zie je de kathedraal Saint-Etienne van Bourges al liggen dan is het ongeveer nog 11 km, dat noem je dan ook echt de laatste lootjes. Bij de kathedraal mijn stempeltje gehaald en gelijk even rond gekeken. Mijn hotel zit op 2,5 km dus naar het hotel en mijn schoenen uitgedaan douche gepakt en toe wilde ik in het hotel een hapje doen, op zondag is de keuken gesloten. Ik naar een brasserie iets verderop, maar helaas drinken kan maar eten niet. Nu had ik in mijn rugzak nog zitten een half stokbrood, een stuk droge salami worst, een pakje Tuk en een zachte Mars en er stond een water koker met oploskoffie. Van alles wat gegeten en snel mijn ogen dicht gedaan, morgen naar de buurman van het hotel de Lidl. Morgen hou ik een rustdag, kan dus lekker uitslapen.

1. Hilda:
    Mooi verhaal weer, respect Patrick!👌
  2. Harm Stoel:
    Mooi Patrick op naar de 1000 km dan ben je ongeveer halverwege denk Ik, succes
  3. Suzan:
    Bijna 1000...
  4. Andy:
    16 april 2018
    Via Facebook Sint Jacobs Route op jouw site terecht gekomen. Erg leuk om mee te lezen en ik geniet van de fotos. Respect voor het trouw verslag doen!