Dag 39.

18 april 2018 - Neuvy-Pailloux, Frankrijk

Gelopen afstand 28 km.
Totaal gelopen afstand 989 km
Weer zon.

Bij zo'n gemeente herberg gaat alles op goed vertrouwen, toen ik gisteren bij het gemeentehuis aankwam, kreeg ik de code van de deur en ze vertelde me dat ik pas na 4 uur naar binnen mocht want ik moest door een school en de kindertjes moesten weg zijn. Kom je daar binnen dan staat de koelkast en een voorraadkast er naast vol met eten en drinken, met een prijsje er op. Wat je gebruikt moet je betalen en gooi het geld maar in het busje. Vanmorgen ging ik weer als laatste de herberg uit, de Franse hebben in de ochtend veel haast. Nog even langs de bakkeren om kwart over 8 liep ik het dorp uit.
Het ging lekker ondanks mijn rug, tijdens het aantrekken van mijn schoenen schoot het in mijn rug, voelde het gelijk verkrampen. Ik dacht snel die rugzak er op en rechtop gaan staan anders blijf ik krom staan, gelijk een ibuprofen er in en lopen en wat ik al zei het ging goed. Zelfs zo goed dat ik op een lange weg, voelde me daarom bijna thuis, maar ook door de windmolens, een afslag gemist heb. Op een gegeven moment loop ik bij een kruising en zie nergens een pijltje wat verteld daarheen, of een stikker weg blijven volgen of een kruis gesloten niet deze weg. Dan heb ik altijd nog mijn telefoon met Maps me waar de route op staat. Ik ben het blauwe driehoekje in het scherm en die stond ver van de route af. Maps me gaf me de nieuwe route en daar ging ik weer. Uiteindelijk heeft het 2 km extra aan km opgeleverd. De grote plaats die ik toen tegen kwam was Issoudun. Eén mooie plaats waar ik maar eens mijn eerste rust op een groot plein heb gehouden. Als je daar loopt moet je niet de stickers voor de route in de gaten houden maar ze hebben bronzen jacobsschelpen in het straat werk zitten best wel lastig als je gewend bent om naar stickers te kijken.
Ik loop Issoudun uit en bij het één na laatste huis staat een vrouw in de poort van de tuin, ze spreekt me aan maar ja, rap Frans is niet aan mij besteed. Maar met handen en voeten kwam er uit dat ze soep had en of ik mee wou eten. Omdat ze er zoveel werk van maakte om zich duidelijk te maken heb ik haar uitnodiging aangenomen. In de tuin stond de tafel al gedekt, er kwam een bord bij en de heer des huis kwam met de pan soep naar buiten. Eén lekker soepje met stokbrood. Meneer had over de hele wereld gewerkt en sprak dus goed Engels. Ze wilde natuurlijk weten waar ik vandaan kwam, hoelang ik al onderweg was en hoelang ik dacht nodig te hebben om in Santiago aan te komen. Na de soep heb ik verteld dat ik echt verder moest want ik had zeker ook nog verder mee kunnen eten.
Ik was net weer onderweg toen ik in de verte een andere wandelaar ontdekte. Dat werkte als een rode lap op me, mijn tempo ging om hoog, op jacht naar die wandelaar daar aan de horizon. Toen ik dichter bij kwam zag ik dat het een pelgrim was, nog dichter bij bleek het een van de Franse, die al om 7 uur weg ging, te zijn waarmee ik vannacht had overnacht in de herberg. Dat ik hem in het begin echt aan de horizon zag bleek wel dat ik er bijna een uur over gedaan heb om hem in te halen. Hij had me niet aan horen komen dus schrok eigenlijk van mij. Toen begon hij op zijn Frans te klagen dat hij pijn in zijn voeten had dus doorlopen was er niet meer bij. In het dorpje wat ik in liep was er een mooi speelveld, daar ben ik maar eens van het zonnetje gaan genieten want mijn slaapadres kon pas om 5 uur ontvangen.
Vannacht slaap ik bij een particulier die pelgrims onderdak bied. De aanbieder is een vrouw alleen die het gezellig vind mensen te ontvangen, ze heeft ook een 4 gangen maaltijd voor ons gemaakt. Buikje weer rond ook wel nodig want de kilo's vliegen er af. Morgen een kort dagje van 20 km, rustig aan en nog even van het zonnetje genieten.

1. Trees:
    18 april 2018
    Bedankt voor je mooie verhaal vandaag! Succes morgen weer👍
  2. Wilma:
    18 april 2018
    Dit was wederom een mooi verhaal bij een prachtige avontuurlijke dag! Zet m weer op morgen, en geniet!
  3. Ria brouwer:
    18 april 2018
    Succes patrick de komende dagen .🌷groetjes
  4. Brigitte Clein:
    19 april 2018