Dag 44.

24 april 2018 - La Souterraine, Frankrijk

Gelopen afstand 25 km.
Totaal gelopen afstand 1109 km.
Weer regen en daarna zonnig.

Gisterenavond heb ik met een tweetal heren zitten eten. Ze waren later in de herberg aangekomen. Ze deden een route van Nevers naar Lourdes op de fiets. Ze waren al vooruit naar de brasserie en toen ik binnen kwam werd ik door hun uitgenodigd om er bij te komen zitten en een glas wijn mee te drinken. Tijdens het eten een leuke discussie gehad over lopen of fietsen. Ze hadden in 2012 vanaf Hengelo naar Santiago de Compostela gefietst. Lopen is zwaarder dan fietsen op de fiets zijn er momenten dat je de benen stil kunt houden, en de reis lopend duurt ook vele malen langer.
Vannacht heb ik in het slechtste bed geslapen tijdens deze reis, hij piepte en kraakte en de matras was niet veel en de spiraal was slap. Voor het eerst had ik pijn in mijn lijf toe ik het bed uitkwam.
De voorspellingen over het weer klopte het zou regen en het regende ook. Regenjas aan en de onderpijpen weer aan de broek geritst. Ik had ook nog de trui aangedaan maar die heb ik na een paar km uitgetrokken want echt koud was het niet. Bij mijn eerste rust was het ook droog geworden en ben lekker in mijn T-shirt door gegaan. Het werd op een gegeven moment nog zonnig ook.
De route vanaf Crozet begon langs de rivier die ik op een zeker moment achter me liet en de mooie binnen landen van Frankrijk door liep. Heerlijk de rust, luisteren naar de omgeving is mooi. De koeien in de wei komen nieuwsgierig kijken wie er nu voorbij komt. Maar ook bij een basisschooltje die pauze hadden was ik een bezienswaardigheid. Ik liep langs en het klonk gelijk "oh un pellerin". Vandaag slaap ik in La Souterraine, een een hotel die een verdieping heeft voor pelgrims. Er kunnen er 4 slapen en alle bedden zijn bezet. Een koppel Engelsen, een Nederlandse dame en ik. Zullen eens zien wie het hardst kan snurken.
Ik kom nu meer pelgrims tegen dan de eerste weken. Niet allemaal richting Santiago de Compostela maar ook andere richtingen op zoals Loures, le Puy en een stel die weer terug gaat naar Nevers. Maakt het allemaal weer wat gezelliger. Ze hebben allemaal verschillende belevingen, maar voor allemaal is het een groot avontuur.
Deze dag heb ik in twee delen geschreven voor en na het eten. Dit hotel wordt gerund door een Engels stel, de vrouw heeft ons vanavond een erg lekker diner voorgeschoteld, buikje weer gevuld. Het was ook erg gezellig aan tafel met de andere pelgrims, zo werd het ook weer snel bed tijd. Morgenavond slaap ik op een camping van een Nederlands stel, Ruud gaat ook voor ons koken dus eens kijken hoe dan weer slapen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Remco knijnenburg:
    24 april 2018
    Dank je voor de info over je verblijf en de foto
    dit is.heel fijn om indrukken te krijgen. Natuurlijk zou ik het zelf moeten lopen maar mijn fysieke toestand laat dat niet toe. Daarom geniet ik met jou mee als je het goed vind
  2. Grietje Visser:
    24 april 2018
    Het slapen moet goed zijn vooral als je er de volgende dag weer tegenaan moet. En dan ook nog regen, ja dat heb je niet in de hand, maar je geniet nog steeds van de natuur en het lopen en ieder die je ontmoet. Succes maar weer. Benieuwd naar je volgend verslag, Groetjes
  3. Harm Stoel:
    24 april 2018
    Weer een ervaring rijker Patrick, na al die goede slaapplaatsen nu eentje die wat winder was. Maakt niet uit joh, je gaat nog meer beleven op de lange weg weg die nog voor je ligt.
  4. Digna Heijning:
    24 april 2018
    Ik geniet van je verhalen, prachtig dank je wel