Dag 63.

12 mei 2018 - Hagetmau, Frankrijk

Gelopen afstand 36 km
Totaal gelopen afstand 1577 km.
Weer 90% regen.

Aan de meeste gebouwen waar ik overnacht zit meestal geen goede dakgoot of afvoerpijp, hierdoor kan je het regenwater zo lekker horen lopen. Zo ook deze morgen, het regende vandaag weer serieus.
Om half 8 verpakt in de regenkleding naar buiten gestapt voor een dag van 36 km. Hoe had ik het zo uit kunnen kiezen regen met een lange afstand. Maar ik had op 20 km nog een escape om van het plan af te wijken.
De eerste stop was al op 1 km in een autowasbox, het begon te flitsen, te rommelen en er barste een stortbui los. Alle ellende trok voorbij en ik weer verder, op een gegeven moment had ik het idee dat ze boven zaten te kijken en als ik geen mogelijkheid had om te schuilen dan trokken ze alles maar eens goed open. Zo erg dat ik het gevoel had dat ze me van de straat wilde afspoelen.
Als de deur van de toerist office open was geweest in mijn escape plaats, Saint Sever, dan had het kunnen zijn dat ik daar het onderkomen in was gegaan. Nu moest ik bijna 2,5 uren wachten voor de deur weer open ging. Ik moest nog 16 km en in 2,5 uur zou daar een behoorlijk stuk van af zijn, dus maar doorgelopen.
Op een zeker moment moet er toch worden gegeten, geen droog plekje te vinden. Ik loop een klein dorpje in en zie het gemeentehuisje, een erg modern gemeentehuisje en daar hoort een openbaar toilet bij. Omdat het vrij nieuw was was het toilet ook modern en het was droog. Dus daar maar op de pot met de deksel dicht zitten eten.
Als je maar door blijft stappen kom je vanzelf aan het einde en zo vandaag ook. Het onderkomen gevonden kleding in de wasmachine en wasdroger en alles is weer netjes voor morgen. Op naar Orthez op 28 km maar met behoorlijke bergen.

1. Harm Stoel:
    12 mei 2018
    ik hoop dat je geen bergschoenen nodig zal hebben Patrick
  2. Grietje Visser:
    12 mei 2018
    Wat een leuk restaurant had je uitgezocht. Erg apart. Wat een ellende regen, wordt je niet vrolijk van. Maar gelukkig komt er weer een nieuwe dag. Succes, Groetjes
  3. Elma:
    13 mei 2018
    En dan valt 't in Hagetmau ook nog tegen dat je van de piscine naar de gite een paar km terug mag lopen. Reserveer Orthez, de refuge Hotel de la Lune, is een pareltje. Incl wasmachine. Nog maar een paar dagen Frankrijk, geniet nog even van de rust ;-).
  4. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    13 mei 2018
    Hallo Patrick, het grote Frankrijk ga je bijna verlaten. In Orthez een goede pelgrimsonderkomen met een wasmachine en droger. Valt niet mee met het weer.

Geniet nog even van de rust in Frankrijk.
    Spanje is heel anders maar wel erg bijzonder en gezellig.
  5. John klever:
    13 mei 2018
    Hoi Patrick ik ben vandaag in carrion los condes 13-5-2018 aangekomen met maar 19 km gelopen te hebben en mijn eigen maar een een hostel gegeven naar een paar weken in een aubergue met een hoop bedden op een kamer met gesnurk een kamer voor mij alleen heerlijk dan kan ik er de derde week weer tegenaan . Patrick nog veel succes in spanje op de camino John