Dag 70.

19 mei 2018 - Puente La Reina, Spanje

Gelopen afstand 24 km.
Totaal gelopen afstand 1772 km.
Weer bewolkt later zon.

Vandaag 70 dagen onderweg, meer als 2 maanden. Wat mag ik me gelukkig prijzen dat ik zomaar 2 maanden onderweg mag zijn. Thuis zijn ze nu ook 2 maanden onderweg met dit avontuur en ik ben blij dat het allemaal zo goed gaat. Want je kan de deur wel achter je dicht trekken maar je bent soms wat vergeten te regelen en dan is het wel prettig als het dan weer geregeld gaat worden, betekend voor mij lekker zorgeloos wandelen.
70 dagen betekend ook dat ik dik over de helft zit, al stiekem mijn routeboekje heb bekeken en gekeken heb wat een eind datum zou kunnen zijn van dit avontuur. Wat de datum is hou ik lekker voor mezelf, het is voor mij een stip aan de horizon waar ik naar toe wil.
Gisteren was ik al vroeg in Pamplona en daar ook gebleven. Gisterenavond nog even de stad in geweest, de temperatuur was aangenaam en het was gezellig druk. Het is een mooie stad en ben blij dat ik me de tijd gegund heb om de stad te bekijken.
Na een nacht in een lekkere hotel kamer met een lekker bed, toch weer vroeg op, het zit nu in mijn ritme. Om half 7 liep ik alweer op straat, dit keer tussen allemaal jeugd die van een feest afkwamen, sommige hadden veel moeite om de rechte lijn te lopen, maar ze hoefde geen 24 km te lopen die ik wel zou lopen. De route stond vandaag in het routeboekje als oranje aangeduid, dat betekend lastig. Het lastige zat vandaag in het feit dat we 13 km berg op moesten naar 750 meter hoog, met een pad van ongeveer 3 km met grote kiezels. De afdaling was op sommige stukken ook lastig, omdat het steil was en ook weer losliggende kiezels.
In de ochtend hing er mist in de berg en dan zie je niet zo de vergezichten. Bij het pelgrimsmonument was het ook niet helemaal helder maar toch mooi plaatjes kunnen nemen. Door kleine dorpjes richting Puente la Reina, hier ligt nog een mooie oude boogbrug over de Rio Arga.
In Spanje heb ik niet meer de druk van waar slaap ik vannacht, er is genoeg ruimte op de tijden dat ik bij een onderkomen aan kom. Nu slaap ik in Puente la Reina bij Auberge de Peregrinos Santiago Apostol, omdat er bij het pelgrimsmonument een auto stond met eten en drinken die dit onderkomen aanprees. Een net onderkomen met zelfs een zwembad alleen moet het dan warmer zijn wil het open zijn.
Morgen weer verder met deze reis.

1. Gies van Bon:
    19 mei 2018
    70 dagen onderweg en wij thuis 70 dagen meegenieten van jouw prachtige wandelverhalen.
    Bedankt, doe maar rustig aan, kunnen wij langer genieten van jouw belevenissen.
  2. Grietje Visser:
    19 mei 2018
    Het zijn geweldige verhalen, en inderdaad geweldig dat jullie elkaar de ruimte geven om je eigen ding te kunnen doen. Voor Christol en mij schiet Wenen ook al mooi op. Ze is er aan toe. En hoe mooi is het om je straks weer in Dronten te verwelkomen. Voorlopig nog succes, hou je taai. De laatste loodjes. Groetjes
  3. Hans Werensteijn:
    19 mei 2018
    Ik kijk elke dag uit naar je verhaal over de reis,... wat een belevenis. Ik geniet van de verhalen! Succes met je kilometers je nog moet lopen en slaapplaatsen die je gaat vinden op de weg naar Santiago.