Dag 88.

6 juni 2018 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Gelopen afstand 31 km
Totaal gelopen afstand 2280 km.
Weer licht bewolkt, broeierig.

Mijn materialen zoals mijn schoenen, kleding, wandelstokken zijn ook 88 dagen onderweg. Vanmiddag afscheid moeten nemen van mijn broek. Ik ben vertrokken met 2 dezelfde afrits broeken. Vanaf het begin heb ik en loopbroek en een nette broek gehad. De loopbroek was na 2280 km compleet versleten in het kruis. Dus de nette broek word nu de loopbroek, die heeft een makkie die hoefde nog maar een paar dagen. Mijn schoenen zijn behoorlijk versleten maar moeten de eindstreep halen, ik heb nieuwe schoenen in mijn rugzak zitten, maar durf ze niet aan te trekken bang dat ik blaren loop. Mijn wandelstokken schuiven soms spontaan in en dan zet ik ze weer in de goede maat en dan gaat het weer een tijdje goed.
Vandaag weer 31 km verder gekomen, volgens het route boekje moet ik nog 188 km. Dus het begint nu serieus op te schieten. Ik vind het wel een gekke gedachte dat ik bijna aan het einde van mijn reis ben.
Vandaag was het lekker wandelweer ondanks dat het ook een beetje broeierig was. Het eerste deel was de stad Ponferrada met een grote burcht en toen een paar kleine dorpjes die een beetje uitgestorven zijn. Met veel onbewoonbaar woningen waarvan sommige gedeeltelijk zijn in gestort.
Gisterenavond zat ik bij het avondeten naast een Belg die de afgelopen 25 jaar 4 keer naar Santiago is gelopen. Die zat te vertellen dat je vroeger veel meer van Spanjaarden kreeg aangeboden. Mijn beredenering is simpel vroeger kwam er wel eens een pelgrim langs, die gaf je dan een handvol kersen. Nu komen er misschien wel 100 pelgrims langs die ga je niet allemaal een handvol kersen geven. Je zet er nu een bord neer kersen te koop en je heb aan het einde van de dag ook nog wat geld verdiend.
Morgen lekker de bergen in, weer lekker klimmen..

1. Carla:
    6 juni 2018
    Eind in zicht... nog 188km... chapeau hoor!!
  2. Brigitte Clein:
    6 juni 2018
    Prachtige foto’s weer Patrick en hou nog even vol hè 👣
  3. Harm:
    6 juni 2018
    Bergbeklimmen is niet alleen een aanslag op je lijf maar ook op je schoeisel, ik hoop voor jou dat ze het overleven en de nieuwe in de rugzak kunnen blijven. Succes met de laatste etappes.
  4. Wilma:
    6 juni 2018
    Heel veel succes en plezier van je laatste 188 km.
    Die oude schoenen mag je nooit wegdoen. Mooie dag morgen!
  5. Jan en Thea:
    7 juni 2018
    Groeten uit de polder en in het bijzonder van Wiebe, maak er nog een mooie tijd van! Het is leuk om je tocht te volgen!