Dag 91.

9 juni 2018 - Portomarin, Spanje

Gelopen afstand 28 km
Totaal gelopen afstand 2380 km.
Weer licht bewolkt.

Het eerste wat je doet als je wakker wordt na zo'n regendag als gisteren is je oren spitsen en luisteren of je geen getik hoort van de regen. Het was droog en het is ook de hele dag droog gebleven, met zo nu en dan een lekker zonnetje. Dat zorgt er voor dat alles er weer leuker uitziet.
De route door Galicie is schitterend, mooie paadjes en dorpjes of gehuchten. Ik had vannacht 4 km voor Sarria geslapen. In Sarria beginnen heel veel mensen met hun Camino naar Santiago de Compostela. Toen ik vanmorgen vroeg in Sarria arriveerde heb ik eerst even op een terrasje gezeten en naar alle nieuwe mede wandelaars gekeken. Je haalt de nieuwe zo er uit, schone kleren, mooie schoenen en nog een beetje onwennig om zich heen kijken waar moet ik heen. Nu de weg zoeken is niet moeilijk volg de gele pijlen en je voorganger. Het is gelijk een stuk drukker op de route geworden. Maar het is net als bij de 4daagse even doorlopen en je hebt er geen last meer van, maar je wordt ook geholpen door de omgeving, want na Sarria is gelijk al een stevig klimmetje van een kilometertje, hier zie je de eerste al een vorm van dood gaan, dan komen de barretjes in de dorpjes die een goude locatie hebben. Waar ook nog wat gebeurt wat me aan de 4daagse doet denken nl de file voor het damestoilet. Ik sprak nog een Nederlandse vrouwelijke pelgrim die vanaf Vezelay aan het lopen was die klaagde er ook over. In Frankrijk en tot Sarria deed ze haar behoefte even achter een struik maar dat lukte nu niet meer zo goed.
Loop ik vlak voor Portomarin tegen een groepje oudere Nederlanders, je hoort ze al Nederlands praten en dan ga je terug antwoorden, dan zijn de reacties waar ben jij begonnen, als je dan zegt is er wel vaak verwondering en respect. Op mijn vraag waar zij gestart waren, kwam er voor mij wel een verrassend antwoord ongeveer 1,5 km terug. Ze deden een busreis langs alle grote plaatsen en bezienswaardigheden langs de Camino tot aan Santiago de Compostela en vandaag stond er op het programma 3,5 km lopen over de route om te ervaren hoe dat was. De 3,5 km was voor sommige al meer dan genoeg.
Om in Portomarin te komen moet je een lange brug over, die over het stuwmeer gaat. Het oude Portomarin ligt onder water en zie je alleen nog overblijfselen van als het water laag staat. De kerk in het huidige Portomarin hebben ze afgebroken in het oude dorp en op nieuw opgebouwd.
In Portomarin ga ik vannacht slapen in een hele nieuwe auberge. Na dat ik daar was ingecheckt en mijn spullen in een locker had gezet, naar de markt van het dorp gegaan om de nieuwe lopers binnen te zien komen onder het genot van een bordje inktvis of pulpo zoals het hier heet.
Morgen weer verder vandaag het paaltje met 99 km gepasseerd, morgen de 99 eens om draaien naar 66 km.

1. Arjan de Boer:
    10 juni 2018
    Dag Patrick, ik geniet van je verslagen! Zelf start ik 23/8 in Sain-Palais en jouw verslagen zijn waardevol en inspirerend. Fijne laatste paar dagen! Arjan
  2. Albert Visscher:
    10 juni 2018
    Beste Patrick

Ik volg je elke dag. Ook dit jaar heb ik weer een stuk van de camino gelopen. Ik wens je heel plezier bij de laatste km. Ze zullen drukker zijn. Wat een groot verschil met jouw dagen in Frankrijk. Ik wens je een Buen Camino. Geniet van Santiago. ( en Finesterra / Muxia)