Dag 5.

16 maart 2018 - Postel, België

Gelopen afstand 24 km
Totaal gelopen afstand 133
Weer bewolkt met een paar spetters regen

Bij de pelgrimshoeve in Vessem 's avonds lekker gegeten en gedronken. Ook kennis mogen maken met DirkJan een pelgrim van 55 jaar die vanaf Benschop is gaan lopen en ook ergens eind juni begin juli in Santiago wilt aankomen. Leuk om te horen wat zijn beweegredenen zijn om aan deze reis te beginnen.
Nog een leuke avond gehad met de vrijwilligers van de pelgrimshoeve en Dirk Jan. Na lekker geslapen te hebben heb ik mijn uitzwaai momentje gehad, allemaal wijze woorden om onderweg over na te denken. Samen met de kaars en de gelukssteen ben ik op pad gegaan.
Vanaf Vessem loopt het pelgrimspad "Via Monastica" die me brengt naar Rocroi in Frankrijk. De afstand is ongeveer 275 km met onverharde en verharde paden.
Vessem uitgelopen moest ik een pad van ongeveer 6 km gaan volgen langs het riviertje de kleine Beerze. Het pad was nat omdat het riviertje breder was dan in de zomer, hierdoor ook een hoop blubber. Mijn wandelstokken kwamen hier al van pas. Over de 6 km waar ik over asfalt nomaal een uurtje doe werd door de blubber bijna 2 uur. Maar de omgeving was heel mooi, dus de moeite waard. Nog steeds in Nederland lopend gegaan richting Eersel naar natuurgebied Catierheide gegaan. Een prachtig gebied met vennen. Een deel van de route moest ook over houten vlonders gelopen worden en over een smal dijkje. Door de bossen heen waar veel bosbouw gaande is dus ook hier de paden niet zo netjes, vast een mooie training met heuveltjes ed. Toen België in gelopen over de grensweg. Geen bord welkom in België ofzo. Door het bos naar Mol-Postel gelopen waar de Norbertijnenabdij is. In deze abdij had ik afgesproken om te slapen, ook Dirk Jan waar mee ik niet samen heb gelopen zou ik daar weer ontmoeten. In de abdij wonen paters en broeders. Om daar te kunnen overnachten moet je aan de huisregels houden. Een onderdeeltje daarvan is dat je ook een middag dienst bijwoont in de mooie kapel. Het hele abdij is een mooie verzameling van gebouwen en tuinen. Maar binnen de poort alles sober, dus ook geen Wi-Fi editie. Daarom met Dirk Jan buiten de poort nog maar een biertje wezen drinken. Morgen weer een dag naar Balen Hulsen niet zo ver een km of 20.

1. Helma:
    17 maart 2018
    Dit klinkt als een top dag... beetje afzien, mooie route,cultuur, leuke ontmoetingen en afsluiten met n biertje! Leuk om je te volgen!
    Walking in live!
  2. Martien van der Putten:
    17 maart 2018
    Mooi om te lezen dat je veel mooie natuurgebieden doorkruist. Ik lees je verhalen met plezier en ik verheug me steeds meer op mijn eigen camino die volgend jaar in mei begint. Wens je nog veel mooie dagen