Dag 42.

22 april 2018 - Gargilesse-Dampierre, Frankrijk

Gelopen afstand 33 km.
Totaal gelopen afstand 1062 km
Weer zon heet 31 graden.

Als je alles van te voren weet, dan zal je het soms anders doen. Dat geld zeker met het kiezen van de slaapplaats en de daar aan gerelateerde aantal km die afgelegd moeten worden naar die slaapplaats. Vandaag van Velles naar Gargilesse-Dampierre 33 km. Vorige week ook nog gelopen niks aan de hand was de gedachte. Vorige week lange asfalt wegen met velden koolzaad of iets anders. Mijn jas aan omdat het nog fris was. Ja dan loop ik gemakkelijk 35 km. Maar nu was het gelijk heet toen ik weg liep uit Velles en de rechte wegen waren weg, er zaten zelfs weer behoorlijke heuvels in. Later ook weer bospadjes waar geklauterd moest worden. Na de 33 km eigenlijk wat meer want ben ook nog een keertje verkeerd gelopen kwam ik helemaal uitgewoond in Gargilesse-Dampierre aan. Kon ik geen contact vinden met het contactpersoon van de gemeente herberg en toen maar snel de pelgrimskamer in een hotel genomen.
De dag begon vroeg, om 6 uur eruit en me gewassen, gegeten en de rugzak gepakt. De Franse pelgrim was ook al wakker en om 7 uur liepen we weg. Nog even langs de bakker en Velles was weer geschiedenis. Net buiten het dorp liggen er allemaal hele grote plassen waar op karper en dergelijke gevist kan worden. Ik had collega's die wel eens een weekje naar Frankrijk gingen om te vissen, nu heb ook een beeld daarbij. Slaperige dorpjes waar veel huis en met de luiken dicht staan en een groot slot op het hek. Gras wat vraagt om gemaaid te worden, het zullen wel vakantiehuizen zijn. Loop dan gelijk te denken of ik ook zo iets zou willen hebben want er staan er ook genoeg te koop. Wat wil ik er dan mee wil ik pelgrims gaan ontvangen?
Vroeger waren er ook mensen die het een mooie omgeving vonden en er gelijk maar een kasteel neerzetten, wat staan er veel. Ik kwam er ook één tegen daar kan je ook slapen. Is wel wat duur maar je slaapt wel in een heus kasteel, hoe leuk is dat.
Het word ongemerkt steeds steiler en komen hoger te zitten en dalen weer af naar Argenton sur Creuse. Het plaatsje licht dus aan de rivier de Creuse. Eerst door de stad heen wat best een stukje was en het was heet. Eindelijk de stad uit en een stuk langs de rivier gelopen met zijn watervalletjes, op dat moment had ik het gevoel ik schiet lekker op, moest nog een kleine 6 km, afgelopen week een klein uurtje. Loop ik tegen een stuwdam aan en moet goed zoeken hoe ik verder moet, ben ik verkeerd gelopen? Nee ik zie een bordje met de aanduiding die verteld dat ik een steil paadje in moest, dit werd echt klauteren en glibberen. Toen ik om me heen keek kreeg ik een beetje een Efteling gevoel. Bomen groen, soms omgevallen hangend over een watervalletje. Met wat kabbelend water, ik miste alleen nog het Efteling muziekje en de elfjes. Wat er wel was waren rupsjes die hingen aan een draad zoals een spin ook aan een draad kan hangen, alleen met hele gordijnen te gelijk. Even voorstellen een nat glibberig paadje, je kan niet naar links of rechts er omheen. Met mijn wandelstok zwaaiend heb ik er nog een hoop kunnen vermijden maar toen ik het bos uitkwam zat ik onder de rupsen van ongeveer 2,5 cm. Dat stuk door dat bos heeft me 2 uur gekost en een hoop energie. Eindelijk in Gargilesse-Dampierre een slaapplaats gevonden en toen met een glas bier op het terras, zat een mevrouw vies naar me te kijken want ik had nog een paar rupsen op mijn rug zitten. Later toe ik mij uitkleden in de douche jawel daar waren er nog een paar.
Heb me maar eens op een lekkere hamburger getrakteerd, want die had ik wel verdiend. Na het eten nog even door Gargilesse-Dampierre gelopen, een dorp waar vroeger kunstenaars, schrijvers en andere artiesten woonden, hierdoor heeft het zijn bekendheid verworven.
Morgen naar Crozant niet zoveel km als vandaag.

1. Ruurd kleuver:
    22 april 2018
    Iemand een lekker bakkie rupsensoep? In Botswana heeeeel normaal hoor. :)
  2. Gert-Jan van Vliet:
    22 april 2018
    respect hoor patrick hoe je het allemaal vol houdt!!! Leuk om je verhalen te lezen. Hou vol en morgen weer een mooie dag gewenst!
  3. Tineke Brand:
    22 april 2018
    Petje af Patrick, wat maak je veel mee onderweg!! Zo zie je maar weer: soms valt het mee en soms valt het tegen. Geen dag is hetzelfde en maar goed ook!
    Ik las je verslag, zonet, voor aan Sjoerd en Arie, het stukje met de stuwdam en Efteling werd een soort van discussie hier thuis, haha... maar alle Respect voor jou!!
    We volgen je nog steeds en ga zo door.. .je verwoord je belevenissen enorm goed!!
  4. Elma:
    23 april 2018
    Je sokken beginnen al zichtbaar te worden ;-). Zo'n klauterstukje kom je helaas niet meer tegen, niet makkelijk en glibberig maar zoals je zegt wel heel sprookjesachtig. Voor je volgende etappe kan ik je in La Souterraine een gite gerund door Claudine (Le Coucher du Soleil) aanraden. Ultreia!
  5. Carla:
    23 april 2018
    Respect voor je doorzettingsvermogen!!!!
    Dank voor je boeiende verhalen, reis wat met je mee zo..
  6. Elza:
    24 april 2018
    Ik ga je verslagen vanaf nu weer bewaren. Volgend jaar loop ik dit traject vanaf Vezelay naar Nevers en verder en kom dan ook op het punt waar de route vanaf Bourges komt, zoals jij hebt gelopen. Dit jaar loop ik 3 weken vanaf Troyes naar Orval en kom dus nog niet in Gargilesse. Maar ik geniet van je verhalen. Buen Camino Patrick !