Dag 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 en 21

21 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Gelopen afstand 540 km

Ik moet me schamen, vertel je dat je weer een mooie wandeling gaat maken en natuurlijk net als vorig jaar een blog bijhoud. Het komt er niet van vorig jaar zat ik alleen in een b&b, auberge of een hotel. Nu met allemaal gezellige mensen en eten vaak samen of halen bij een restaurant een pelgrims menu. Niet altijd helemaal duidelijk wat je eet maar het vult wel. Vorige keer dat ik schreef zat ik een dag voor Porto. In de stad van de Port was ik ruim op tijd aanwezig om daar nog rond te kijken, bij de Kathedraal, door de kleine steile straten en gewoon lekker op het terras zitten en te kijken naar de mensen en te luisteren naar de zangeres met haar Fado liedjes. Was ook de tijd van afscheid nemen van mensen die je op de route naar Porto steeds tegen kwam maar nu de andere route gingen nemen. Tot ziens en misschien ?

Thuis had ik al de keuze gemaakt om de route langs de kust te gaan maken. Wel wat km langer maar ik hou van de zee of beter de oceaan. In de vroege ochtend vertrokken naar Aquacadoura vanuit het hotel aan de linkerkant het water aanhouden. Op een gegeven moment loop je Porto uit over een grote boulevard de duinen in waar ze km lang vlinders hebben gemaakt. Schitterde mooi om zo te mogen lopen. De plaats waar ik slaap is niet veel meer dan een gehucht. Maar wel een ondernemer die er een auberge runt. Niet groot 20 slaapplekken over drie ruimtes.

De volgende dag naar Viana de Castelo, de route net zo mooi als de vorige dag maar we sliepen naast de Kathedraal die hoog boven de stad staat. Met een trammetje naar boven weer een ervaring rijker. In de avond daar nog wat foto's gemaakt want ik vond het erg mooi. De volgende dag weer vroeg weg wat wel inhield dat er trappen gelopen moest worden want de tram doet het pas om 8 uur.

Vandaag ga ik Portugal verlaten bij Caminha en vaar daar de rivier over naar Baiona. Dan is het nog ongeveer 165 km naar Santiago de Compostela. Het schiet wel op eigenlijk is het maar een kort tripje. Met mijn voeten nog niks aan de hand, maar in het verblijf is er een die wil opgeven ivm zijn blaren onder de voeten en op de hielen. Had de dag ervoor al wat zelf hulp gedaan maar dat had het meer verergert. Ik vertelde dat ik wel wilde helpen maar dan op mijn manier. Nadat ik verteld had wat ik wilde gaan doen, desinfecteren en dan de blaren blaren leeg zuigen met een injectienaald, een beschermlaag aanbrengen en aftapen over de voetbal en hielen. Opgeven of dit aanbod, opgeven was geen optie dus dan maar onder behandeling bij dokter Patrick. Op naar de Farmacie voor de materialen, de Bulgaarse spreekt Spaans dus die ook mee anders werd het wel heel moeilijk. Uiteindelijk hadden we de spullen en ik aan de gang. Het zijn een paar mooie voeten geworden.

Vigo was de volgende stad waar naar toe gelopen moest worden het is met de 38 km ook gelijk de langste dag geworden maar het ging zo lekker vanzelf. Dat is dan ook het Camino gevoel.

Van Vigo naar Pontevedra naar Caldas de Reis naar Padron en zo naar Santiago de Compostela was een mooie route met veel Spaanse elementen. Waar ik uiteindelijk op 19 september in Santiago aankwam.

Het was weer een mooie reis die niet te vergelijken was met verleden jaar, het was anders, korter, veel heter, droog, Portugees enz enz. Maar heel fijn om gedaan te hebben.

1. Martien van der Putten:
    21 september 2019
    Geniet van je camino. Dat je dan geen tijd voor een blog hebt is alleen maar goed.
    Groetjes. Martien van der putten
  2. Marcel:
    21 september 2019
    Mooi dat je een tocht heb gedaan waarbij je gezellige mensen tegen bent gekomen.
    Je hebt weer een mooie voet tocht gemaakt en daar mag je trots op wezen. Nu weer lekker bij je gezin en vooral kleinzoon.
  3. Ton & Henriëtte:
    21 september 2019
    Knap hoor, Pat. Je hebt het toch maar weer geflikt. We horen he verhalen wel weer aps je thuis bent. Dikke 👍🏻
  4. Harm Stoel:
    21 september 2019
    mooi verhaal, ik was al bang dat je in de bossen verdwaald of erger nog door de branden de zee ingejaagd was.
  5. Ali van Bon:
    21 september 2019
    Wat fijn dat het allemaal goed is verlopen! Petje af hoor! 👍👍👍👍
  6. Hans Werensteijn:
    22 september 2019
    Het gaat erom dat jij het mooi vindt en dat je heel veel mensen bent tegen gekomen en mee gepraat hebt, ik ben super trots op je!!!
  7. Steef:
    23 september 2019
    Patrick, ik vroeg mij al dagen af "wat is er met Patrick aan de hand" gelukkig zo blijkt nu, niets. Je hebt genoten en dat is geweldig om te lezen. TOP dat je het weer volbracht hebt. Weet je al waar de reis de volgende keer naartoe gaat? Ik hoop je dan weer te mogen volgen. Groet, Steef en tot ……...