Hospitaliseren in Roncesvalles 4

12 april 2022 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag, maandag, is de 2de week al ruim begonnen. De sneeuw die in de eerste dag in ruime maten viel is zo goed als verdwenen. De werkzaamheden beginnen een routine te worden. We worden steeds handiger in om de pelgrims om 6 uur in de ochtend te wekken, met licht en muziek. We willen ze om 8 uur de deur uit hebben, dit valt niet altijd mee want sommige denken dat ze in een hotel vertoeven. Voor een hoop van hen is dit de eerste auberge en ze kennen nog niet helemaal de mores van het auberge leven. Het is leuk om te zien hoe ze alles uit de rugzak hebben liggen en dan zitten te dubben hoe zal ik het er weer in krijgen en voor sommige wat laat ik in de auberge achter omdat ik veel te veel heb meegenomen.

Als alle pelgrims de deur uit zijn dan gaan we eerst maar eens een lekker ontbijtje nuttigen. Om tijdens het eten de werkzaamheden te bespreken. We reinigen elke dag alle bedden. Als alle bedden beslapen zijn dan is er bijna een half voetbalveldje te reinigen. Gelukkig is dat nog niet  voorgekom en dat we helemaal vol zaten.

Voor dat we de Pelgrims gaan ontvangen, die om 2 uur welkom zijn, gaan we eerst met zijn alle in 1 van de 2 restaurants een warme maaltijd nuttigenwaarbij natuurlijk een glasje wijn volgens de goede Spaanse tradities niet mag ontbreken.

De Pelgrims die we mogen ontvangen komen weer van over de hele wereld, allemaal mooie mensen die vol goede moed de camino beginnen.

Vroeg in de middag de mensen die soepel lopen zijn vaak goed voorbereid, later komen de mensen die het moeilijker hebben en dan is een luisterend oor vaak voldoende om ze te helpen. Nadat ze een lekker bed hebben gekregen en een goede douche hebben gehad dan zien er gelijk een stuk beter uit.

Om de dag verder te vullen hebben we ook een rondleiding gehad van 1 van de 4 priesters, door het museum, de kerk, bibiotheek, de cripte, de Silo en andere gebouwen. Er is hier een hoop geschiedenis waar de Pelgrims, ik ook in 2018, voorbij lopen. Bijvoorbeeld in de Silo een van de oudste bebouwtjes waar diensten gehouden werden. Maar ook waar overledenen werden begraven. Al een aantal jaren zijn archeologen bezig om inzicht te krijgen hoe lang hier al mensen worden begraven. Je ziet de boten e.d. liggen. Kijk maar naar de foto's het is best de moeite waard om het allemaal eens te bekijken.

Nog een paar dagen en dan zijn de 14 dagen alweer voorbij. Er moet nog iets bijzonders bebeuren als ik daar over wil berichten, anders is het tot 11 mei stil. Op 11mei wil ik aan de camino de North beginnen ook in Span

1. Janine:
    12 april 2022
    Leuk beschreven Patrick! We maken veel mee, zien mooie dingen en hebben veel lol met elkaar ;-)
  2. Hilda:
    12 april 2022
    Geniet er nog even van, leuk om te lezen hoe je het daar nu ervaart, nu je zelf niet wandelt maar verzorgd👍 al vast heel veel succes bij je volgende camino😉🥾🎒
  3. Hans de Jong:
    Mooie ervaring Pat, leuk om te lezen. Groetjes
  4. Wilma:
    23 april 2022
    Wat leuk om te lezen hoe je zo’n dag beleefd