Dag 62.

11 mei 2018 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Gelopen afstand 28 km
Totaal gelopen afstand 1541km.
Weer zon.

De dag begon met een zon en die is de hele dag ook gebleven en dan word lopen door de bossen met de schaduw van de bomen het perfecte wandelweer.
Vanmorgen afscheid genomen van een Italiaan die al meerdere keren naar Santiago de Compostela is gewandeld maar nooit dezelfde route heeft genomen. In de winter was hij in Italië, toen ik het hoorde dacht ik hij zal dan wel zijn winterslaap houden, in de zomer is hij aan het wandelen door Frankrijk, Spanje en Portugal. Vanaf Roquefort ging hij nu naar Lourdes en vandaar naar Spanje.
Van les Landes heb ik een beetje het gevoel of ik in Drenthe loop alleen alles is wat groter zoals de bosbouw percelen, maar ook de landbouw zijn behoorlijke opvlaktes.
Lekker door het bos waar de vogeltjes fluiten, een ree verschrikt kijkt en wil zeggen wat doe jij hier nou. Bij een jagers hut lag nog een overblijfsel van een zwijn.
Dan loop je een piepklein dorpje in staat er een bordje met een pijl wijzend naar de kerk ingang met de tekst koffie e.d. Ik loop de hal van de kerk in is er achter de deur met Pelgrims een heuse huiskamer ingericht waar je koffie uit een Senso kan nemen en thee kan zetten. Vandaag was het lekker weer maar 2 weken terug toen ik de hele dag regen had ben ik op zoek geweest naar een onderdak en vond toen niks. In les Landes zijn de huizen ook heel anders als bv in de Dordogne, er wordt veel meer hout gebruik begrijpelijk want daar hebben ze genoeg van.
Dan op eens een hoop lawaai van een aanzwellende motor, ik herken gelijk dat dit een vliegtuig motor moet zijn. Inderdaad er ligt een luchtmachtbasis bij Mont de Marsan en ze waren lekker aan het oefenen wat best wel eens wat lawaai gaf.
Ik weet niet hoeveel spoorbanen ze vroeger in dit gebied hebben gehad, maar de laatste 10 km liep ik weer over een voormalige spoorbaan waar nu een fietspad op ligt. Kan je lekker doorlopen en kan je niet verdwalen. Verdwalen kan ook niet want het is zo goed aangegeven dat je echt wat aan je ogen moet mankeren om de aanduidingen te missen.
De Refuge Mont de Marsan is gelegen in een oud badhuis en we kunnen daar met 14 mensen slapen maar er zijn er maar 2, een Fransman en ik.
Onderweg ging één van mijn wandelstokken kapot, de harde metalenpunt ben ik kwijt geraakt. Normaal zitten daar rubberen doppen overheen maar die waren helemaal versleten. Nu is Mont de Marsan best een grote plaats en ze hebben daar ook een Decathlon sportzaak, waar ze de rubberdoppen hebben. Voor het eerst in de twee afgelopen maanden heb ik mijn fiets, motor of auto gemist. Want de Decathlon lag 3,5 km van mijn verblijf af. De doppen moest ik hebben dus weer de schoenen aan getrokken en naar de winkel gelopen. Het loopt toch wel lichter zonder rugzak. Dus ik kan eigenlijk nog 7 km bij de gelopen afstand er bijtellen. Doppen heb ik weer met nu ook maar een paar reserve, dus kan morgen weer verder.

1. Andries Tromp:
    11 mei 2018
    Leuke plek daar in dat oude badhuis, ik nam daar wat rust in dat plaatsje en ging met de bus naar de Decaclon om nieuwe, lichtere wandelschoenen te kopen....de ouwe zware Meindl's met de post naar huis gestuurd. Was dat kerkje in Bostens?

Je ziet nu bijna de Pyreneeën liggen! Je gaat echt als een trein!
    Succes verder!