Dag 46.

25 april 2018 - Saint-Laurent-les-Églises, Frankrijk

Gelopen afstand 25 km.
Totaal gelopen afstand 1160 km.
Weer licht bewolkt.

Het ontbijt wat Ruud, de beheerder van camping La Balade, gemaakt had was lekker. Er heerste bij de Engelse pelgrims enige spanning, omdat de dame last had van haar knie en het routeboekje aangaf dat we vandaag naar 700 meter de berg op zouden klimmen. Het klinkt best heftig 700 meter hoog, maar waar begin je met klimmen. De camping stond al op 400 meter hoogte en de weg naar de 700 meter was hier en daar steil, maar ik heb wel lastigere stukken mee gemaakt de laatste tijd.
Na het ontbijt weer afscheid genomen van de andere pelgrims, de Engelse gingen vandaag maar weinig km doen en de Nederlandse Cecyl wist het nog niet wat ze ging doen.
Het was heerlijk weer licht bewolkt, hierdoor wel wat minder ver zicht over de dalen. Maar het is heerlijk om zo door Frankrijk heen te lopen. Het ging gelijk weer lekker. Je merkt ook dat het lichaam na bijna 50 dagen niet beter weet dan er moet worden gelopen en niet protesteert, dus op dat gebied heb ik tot nu toe mazzel.
De beruchte berg op, ik kan er van zeggen dat ik het een leuke afwisseling vond in de wandeling, voor mijn gevoel was ik zo boven. Als je boven bent moet je ook weer naar beneden, daar doe je op deze route velen km over. Hier loert wel een gevaar dat je niet te hard moet gaan lopen want anders krijg je last van de scheenbenen.
In veel dorpjes kan je nog wel een bar vinden en daar schenken ze ook koffie. Dus vandaag ook weer een lekkere café grande noir gehaald, er is ook altijd wel locaal volk in de bar. Sommige ook aan de koffie, andere zijn misschien al langer uit het bed en gebruiken een glaasje wijn of iets van die strekking.
In de dorpjes zijn weinig kruidenierswinkel meer dus je altijd even kijken of je nog ergens wat kunt kopen om te eten. Maar meestal lukt het wel. Vandaag was de variatie niet groot maar stokbrood met sardientjes en als drinken water zorgde er weer voor dat het buikje gevuld was.
Als je 3 km met de auto verkeerd rijd draai je om en rij je de drie km terug een paar minuten werk. In mijn navigatie op mijn telefoon stond mijn rustplaats, camping Le Pont du Dognon, verkeerd aangeduid. Resultaat bijna 3 km een berg op daar boven op zien dat je de berg weer af kan en op de kruising niet rechtsaf maar linksaf moet. 6 km omgelopen en een uurtje verder.
Op de camping een trekkershut gehuurd om te overnachten zoiets had ik de afgelopen dagen nog niet gehad. Het restaurant van de camping was gesloten, maar de eigenaar van de camping had allemaal magnetron maaltijden waar we uit konden kiezen.
We, onder tussen waren de Belg Michiel en de Nederlandse Cecyl ook op de camping aangekomen, die hadden elkaar onderweg ontmoet en mij gevraagd of er nog plek was op de camping. Plek zat en ook verteld hoe ze moesten lopen dus hun 6 km om bespaard. Gezellig onze ping maaltijden gegeten en de flesjes bier leeg gemaakt.
Morgen willen we alle 3 naar Limoges maar dat is volgens de officiële route bijna 47 km. Nu hebben we een route gepland van 29 km buiten de route om maar dus wel korter en dan kan Limoges wel in een keer gehaald worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik de route die nu uitgestippeld is kan vinden. Morgen weer verder naar Limoges, waar dan vrijdag en zaterdag een rustdag is omdat ik vrijdag jarig ben en de familie overkomt.

1. Hilda:
    27 april 2018
    Mooi verhaal weer, gefeliciteerd met je verjaardag Patrick en een hele mooi dag toegewenstmet jou familie.
  2. Ria:
    27 april 2018
    3x HOERA🎉🎉🍺🍺 gefeliciteerd met je verjaardag fijne dag met christol en de kids .