Dag 33 Goimil - Santiago de Compostella

14 juni 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteren weer met lieve gastvrije mensen kennis mogen maken. Een mooi huis met mooie kamers, maar ook niet onbelangrijk heerlijk en goed gegeten.

Vandaag de laatste dag, 30 km. Niet de mooiste route maar je moet hem wel lopen om aan te komen.

Ik heb voor de laatste dag ook geen mooie route nodig. Heb zoveel dingen om over na te denken. Heb de hele dag de film terug lopen draaien.

De treinreis, de slaapplekken 31 verschillende locaties, de contacten met de andere pelgrims, soms een lange tijd andere niet meer dan 5 minuten. De route zelf wat heb ik soms staan vloeken op een helling nat van het zweet hijgend als een paard. Kijkend naar boven waar geen eind aan leek te komen. Maar ook de paden waren niet altijd om over naar huis te schrijven. De stratenmaker was al 100 jaar geleden naar huis gestuurd omdat hij er niks van kon. Maar ook de uitzichten over de oceaan, of later de vergezichten over de landerij. Ga vast mijn cafe americano met de broodjes en vers geperste sinaasappelsap  missen. Het moet allemaal nog bezinken.

Maar nog even over vandaag het begon lekker maar werd ook snel erg heet. Rond een uur of 2 Santiago ingelopen en een uurtje later stond ik op het plein bij de kathedraal. Voor de derde keer maar het blijft toch altijd een apart gevoel geven. Dat grote plein met de vele pelgrims van allemaal verschillende routes.

Gelijk maar een pulpo inktvis, specaliteit van Galicia, gegeten met een lekker biertje.

Toen mijn auberge opgezocht, ik slaap in het oude Seminario. Een mega gebouw oud maar wel mooi.

Morgen en overmorgen de toerist spelen en van auberge veranderen want waar ik nu ben was vol. Donderdag naar Porto en van daaruit met het vliegtuig naar Amsterdam.

Aan elk begin zit als het goed is ook een eind. Het einde van 815 km lopen langs de Spaanse Noord kust, camino de Norte, is hiermee aan zijn eind gekomen.

1. Annette:
    14 juni 2022
    Petje af! Geniet nog even van het mooie land, veel plezier met toeristje spelen en goede terugreis.

En St. Olavsleden schijnt ook erg mooi te zijn
  2. Jolanda Koster:
    14 juni 2022
    Gefeliciteerd, dat heb je weer mooi gedaan. Bedankt dat we eenbeetje mee mochten lopen. Geniet nog even en een goede reis terug
  3. Hans de Jong:
    14 juni 2022
    Pat, top gedaan, het was weer een prachtig avontuur zo te lezen! Nu langzaam weer terug naar het "normale" leven, je meissie, de kinderen en kleintjes :-) en het mooie vlakke Nederland.
  4. Carla:
    14 juni 2022
    Gefeliciteerd Patrick… respect hoor!!!! Drie maal zo’n wandeling….
    Geniet fijn ná en goeie thuiskomst….
  5. Janine:
    14 juni 2022
    Patrick, van harte gefeliciteerd! Ik neem diep mijn petje voor je af, je hebt het toch maar mooi geflikt, een zware camino en dat bij hoge temperaturen. Nog een paar mooie dagen in Santiago en als je naar de Huiskamer gaat, doe Sjaak en Willy de groeten van me.
  6. Ali van Bon:
    14 juni 2022
    Geweldig Patrick!👏👏👏 geniet lekker na en een goede reis naar huis!
  7. Marcel:
    14 juni 2022
    Patrick wat heb je weer een mooie prestatie geleverd bedankt dat we erbij mochten zijn met je mooie verhalen.
    Geniet er nog van en dat weer naar je vrouwtje kinderen en kleinkinderen.
    Ik zeg neem er lekker één 🍺
  8. Wilma:
    14 juni 2022
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    Wat heb je wederom genoten. Bedankt voor het delen van deze reis.
    We zullen je verhalen missen Patrick.
  9. Adrie:
    14 juni 2022
    Proficiat Patrick! En hartelijk dank voor je mooie verhalen! Mooi dat je weer aangekomen bent maar ook jij weet inmiddels wel: “de weg is het doel” Dat komt ook zo mooi in je verslagen naar voren. Je hebt het Caminovuur weer in me opgestookt! Ik kan bijna niet wachten…., ben er eigenlijk niet helemaal klaar voor, maar gaat wel lukken! Ik hoop je gauw te ontmoeten, maar laat eerst alles maar even bezinken. Thuiskomen is ook nog een dingetje! Ik heb nog een klein gedichtje voor je wat ik in 2008 kreeg van een caminovriendin.

De stap die je zet, wordt de stap die je achterlaat…
    Nooit meer dezelfde, nooit meer opnieuw…
    De weg die je gaat ligt voor je
    Stap na stap, steeds maar verder,
    Eindeloos door…., de mensen voorbij…

Geniet nog een paar dagen en een goede thuisreis: Buen Camino✨💫
  10. Wim:
    14 juni 2022
    Mooi en dank voor je verhalen. In september begin ik er aan. Ook mijn derde Camino. Fijn dat je het hebt gehaald.
  11. Goof en Ineke:
    geweldig petje af.
    nu uit rusten
  12. Hester:
    14 juni 2022
    Fijn om met je meegelopen te hebben!!
    Dank je wel voor het delen van je ervaringen. Super !!
  13. Tineke Brand:
    15 juni 2022
    Gefeliciteerd, top gedaan. Deze tocht kun je afspreken, ben benieuwd wat de volgende wandeltocht gaat worden want ik vermoed dat het hier niet bij blijft!! En bedankt voor je leuke reis verslagen! Geniet van je vrije tijd in Spanje en ook altijd weer fijn om na zo'n avontuur huiswaarts te gaan!
  14. Tineke Brand:
    Ik bedoel natuurlijk: afstrepen🤭
  15. Hilda:
    15 juni 2022
    Respect hoor en bedankt dat ik weer mee mocht genieten van je mooie verhalen /foto's ✌️