Dag 31 Baamonde - Sobrado

12 juni 2022 - Sobrado, Spanje

Dit verhaal  schrijf ik als ik al dag 32 heb gelopen. Maar zit dag met een glimlach te doen.

Slecht geslapen lag in een auberge waar 95 mensen konden slapen maar het was voor de helft gevult. Alleen een spanjaard die ik al een paar dagen tegen kom, ik snap het niet of wel, hij loopt samen met een dame en ze lopen heel slecht, maar elke keer zijn ze al in de auberge als ik daar ook aan kom. Waarschijnlijk zijn het taxi / bus pelgrims. Ieder vult zijn camino in zoals hij denkt dat het goed is. Maar deze meneer blies vannacht de lampen van het plafond af en dan hoor je dat andere mee gaan blazen een fanfare zou trots zijn op zoveel geluid.

Toen ik wegliep uit de auberge kwam ik een route paaltje tegen met nog 101 km tot Santiago de Compostela. Na 10 km komt er een keuze moment ga je naar links de lange route met meerdere dorpjes en auberges of neem je de 7 km korter route met bijna geen dorpjes en geen auberges. Ik neem de lange want ik wil de auberge nemen als ik 25 km gelopen heb. Een mooie route onderweg nog lekker koffie gedronk met een heerlijk broodje rauwe ham. Toen ik op 25 km was was daar de auberge. Daar ingecheckt bleek ik dat ik de enigste was. Schoenen uitgedaan en me willen installeren. Maar het voelde niet fijn, er was geen eten en ook niks te koop. Na een half uurtje heb ik besloten om de schoenen weer aan te trekken en weer verder te gaan. Nog 16 km volgens de route, maar volgens google was er een route van 14 km. Besloten om die route te gaan lopen. Dat was weer een ervaring opzich. Ik liep over wegen waar nooit pelgrims over heen komen. Dus de boeren honden schrokken zich rot. Sommige schrokken zo dat ze gelijk hun bovenlip optrokken om te laten zien dat ze al gewisseld hadden en ze ook wel wilde gebruiken. Ik wandel met een stok en die had ik gebruikt om die tanden van me af te houden. Vond de route geweldig omdat het niet bewijzerd was, gaf mij een heel vrij gevoel.

Na de bijna 40 km lopen was door de volgende auberge het klooster van Sobrado. Het was gezellig op het plein voor het klooster dus eerst maar eens een biertje genuttigd. Toen ingecheckt in het klooster. 120 slaapplaatsen hebben ze. Maar wat een groot verschil met Roncevalles. Alles rustig geen rijen wachtend pelgrims. Alles netjes ruimtes van 8 personen dus rustig en vandaag geen snurkers.

Een mooie dag geen 25 km maar 40. Mooie tanden en routes gezien. Besluit genomen waar ik achteraf heel blij was Met gezellige mensen gedronken en gegeten.

Slaap lekker

1. Gies van Bon:
    12 juni 2022
    Hoi Patrick.
    Weer genoten van jouw prachtig verhaal.
    Wat een avontuur. Ben soms gewoon jaloers.
    Maar ik vind zelf ook, van de fietstochten die ik maak, de mooiste waar iets onverwachts gebeurd.
    En een gelukkie, tot nu toe, je hoeft zo te zien nog geen Spaanse hittegolf verwerken.
    Wandel lekker verder, en wij genieten van jouw verhalen.
    Groetjes van Gies
  2. Jolanda Koster:
    13 juni 2022
    Haha geweldig dit verhaal. Geniet nog even een stukje mee.