voorbereiding 1

21 april 2022 - Dronten, Nederland

In 2019 toen ik in Santiago de Compostela op het plein voor de kathadraal stond nadat de Portugezen camino volbracht w, hoopte ik dat in 2020 de volgende wandeling de Camino del Norte zou worden. We weten allemaal wat er in 2020 en 2021 aan de hand was in de wereld en dat er dus ook niet gelopen kon worden. Ondertussen is het 2022 de corona aardig onder controle, dus nu gaat het er toch van komen. Ik ga de Camino del Norte langs de noordelijk oceaankust lopen. In ga starten net over de grens in zuid-west Frankrijk nl in Irun en hoop dan de 850 km in 32 dagen af te leggen. De 32 dagen zijn uit het boekje, maar het kunnen er meer worden of maar als het heel gemakkelijk gaat misschien ook wel minder. Het is ook nog mogelijk dat ik de oceaankust bij Gyon ga verlaten en dan mijn weg vervolg over de Camino Primitivo, één van de oudste wandelroutes naar Santiago de Compostela.

Op 11 mei stap ik vroeg op de trein in Dronten, om via een overstap op Amsterdam centraal en Parijs noord, 'smiddags om bijna 5 uur in Hendays Frankrijk uit te stappen. Dan moet ik nog ongeveer 5 km lopen en de grens Frankrijk Spanje oversteken om in Irun een slaapplaats bij de Pelgrimsherberg te vinden.

Dan ga ik lekker lopen tot 22 juni want op 23 juni ga ik met de bus naar Porto waar een vliegtuig op me staat te wachten die me weer terug brengt naar Nederland. Ik heb dus 40 dagen de tijd, dat geeft me de mogelijkheid om ook nog in mooie plaatsen misschien even wat langer rond te kijken.

Nu nog even de kleding en andere spullen bij elkaar zoeken, zodat de rugzak gevuld kan worden. Ik wil er niet meer als 8kg aan kleding en spullen meenemen dus het wordt nog even uitzoeken wat er precies mee gaat. Ik denk minder als de voorgaande keren.

Om een beetje wandelkilometers in mijn benen te krijgen ga ik nu elke dag maar een stukje lopen anders gaan ze misschien protesteren en dat moeten we niet hebben.

Wanneer er een vervolg op dit berichtje komt weet ik nog niet, misschien wel als ik in Irun ben en ga starten.

1. Nella Schaper:
    21 april 2022
    Dat is weer een heel mooie uitdaging Patrick. Veel succes en plezier met de voorbereidingen en dat je met die getrainde benen maar feilloos de mooiste routes zult lopen!
  2. Carla:
    21 april 2022
    Heel veel plezier Patrick!!!!
  3. Imre revers:
    21 april 2022
    Veel plezier. Er gaat vanuit hendwye en metrolijntje naar irun. Scheelt toch een stukkie wandelen.
  4. Ali van Bon:
    21 april 2022
    Veel plezier en succes met je volgende uitdaging! Ik zal je blijven volgen, altijd leuk jouw verhalen en foto’s!
  5. Hans de Jong:
    21 april 2022
    Lekker hoor Pat, mooie tocht zo te lezen.
  6. Hilda:
    21 april 2022
    Mooi vooruitzicht, ik ga je natuurlijk weer volgen en wens je alvast heel veel mooie vergezichten en natuur toe en mooie mensen op je pad, succes!
  7. Ria brouwer:
    21 april 2022
    hoi patrick mooie uitdaging ik wens je veel succes en geniet van alles wat op jou pad komt .
    ga jou verhalen met plezier weer lezen succes met de voorpret wat neem ik mee
  8. Andries Tromp:
    22 april 2022
    Buen Camino, prachtige route! Ik heb een stuk dit voorjaar gelopen en daarna Primitivo. Geweldig!
  9. Piet:
    22 april 2022